يکي از مشهورترين تعاريف انيميشن را (نورمن مک لارن) بنيان گزار با نفوذ (سنجش انيميشن) در انجمن ملي کانادا عرضه کرده است .وي اظهار داشت : انيميشن هنر طراحي متحرک نيست بلکه هنر حرکتي است که طراحي ميشود . آنچه در فاصله هر فريم اتفاق مي افتد به مراتب مهمتر از چيزي است که بروي هر فريم وجود دارد براي همين انيميشن هنر به کار بردن ماهرانه فاصله هاي زماني کوتاه محسوسي که بين فريم ها وجود دارند استدر اين مورد مک لارن به تعريف حرفه انيميشن نمي پردازد ، بلکه بيشتر ماهيت آنرا توصيف مي کند او مي گويد:انيميشن نه نتيجه طراحي بلکه همانا هنر حرکت است که به طرح کشيده شده و توسط هنرمند و با تصاوير پي در پي با نوعي ابتکار شخصي خلق شده است.با و جودي که مک لارن واژه طراحي را در تعريف اصلي خود به کار برد، بعدها اشاره کرد که اين واژه را براي ساده تر کردن تعريف به کار گرفته است . عروسک، اشيا ثابت و انسان ها مي توانند همگي بدون آن که طراحي شوند متحرک سازي شوند. تاريخچه انيميشن
موضوع انيميشن از ديرباز مطرح بوده است. فکر ساخت انيميشن از زماني مطرح شد که در زمان هاي گذشته کساني که به ساخت فيلم هاي سينمايي و تلوزيوني مشغول بودند به فکر افتادند که چرا فقط از جهان پيرامون خود فيلم تهيه کنند؟ چرا جهان گسترده و بي نهايتِ، ذهن وتصورات خود را به نمايش نکشند؟ به همين علت آنان به اين فکر افتادند تا با در کنار هم گذاشتن نقاشي هاي متعدد، تصاوير متحرک بسازند که اين نحوهى ساخت فيلم را " انيميشن " ناميدند. به مرور زمان اين انيميشن ها از کوتاهي و خشک بودن حرکات ومحيط در آمد. شرکت هاي بزرگ و سرمايه داران بسياري در مورد انيميشن تلاش کردند و حاصل تلاش آنها بي نتيجه نبود زيرا سود زيادي عايدشان شد.
به مرور زمان انيميشن هاي 2 بعدي وارد کامپيوتر شد و بر زيبايي و جذابيت خود افزود، مثلا ً انيميشن هاي ساخته شده از کيفيت رنگ بالاتري نسبت به انيميشن هاي قبلي داشت و بسياري از قابليتهاي ديگري نيز داشت. بعد از آن انيميشن هاي کامپيوتري 3 بعدي (3Dوارد بازار شد(کلمه ي 3D مخفف عبارت 3dimension مي باشد که به معناي 3بعدي مي باشد). ولي کسي زياد به سراغ آنها نمي رفت زيرا يادگيري آنها سخت بود و کمتر کسي بود که براي انيميشن سرمايه گزاري مي کرد. البته کساني هم به سراغ آنها رفتند و انيميشن هاي کوتاهي ساختند، ولي کسي آن انيميشن ها را جدي نگرفت.
اما اين بي توجهي ها بعد از ساخت اولين انيميشن بلند و زيبا با نام" داستان اسباب بازيهاي 1 " (Toy Story 1) به پايان رسيد. بعد از ساخت اين انيميشن شرکت هاي بزرگ انيميشن سازي 2 بعدي همچون والت ديزني با آن مخالفت کردند، ولي ديدند که مخالفت آنها فايده اي ندارد و چون بسياري از مردم جذب انيميشن هاي 3 بعدي شده اند. به همين علت شرکت والت ديزني وديگر شرکت هاي مخالف کم کم به طرف انيميشن هاي 3 بعدي کامپيوتري کشيده شدند.
شرکت والت ديزني چون نمي خواست اين کار به يک باره انجام شود، دست به کاري ابتکاري زد و روشي نوين را پديد آورد که اين روش ساخت انيميشن بسيار موثر بوده وهست. اين روش اين گونه بود که اين شرکت به جاي اين که انيميشن هاي 3 بعدي بسازد، به گونه اي هنرمندانه انيميشن هاي 3بعدي را با انيميشن هاي 2 بعدي تلفيق مي کرد و محصولي زيبا را ارائه ميداد که بعدها شرکت هاي ديگر از اين کار الگو گرفتند.
بعد از مدتي شرکت والت ديزني انيميشن هاي زيباي 3 بعدي کامل را به بازار عرضه کرد و در حال حاضر يکي از شرکت هاي بزرگ انيميشن سازي 3بعدي در جهان به حساب مي آيد. در حال حاضر انيميشن هاي سه بعدي و انيميشن هاي تلفيقي طرفداران بسياري پيدا کره است که شايد شما هم يکي از طرفداران اين گونه انيميشن ها باشيد. انيميشن انيميشن پايگاهي روي اصل ديد انسان مي باشداگر شما يک رشته يا رديف از اشکال به هم پيوسته اي يک منظره را به صورت سريع روي ترتيب رديف خود نگاه کنيد آنها را متصل به هم و متحرک مي بينيد و به هر يک از اين اشکال در انيميشن يک فريم ميگويندروش انيميشن سنتي:ا?ر انيميشن سنتي ¸عمده مشکل و سختي در آفرينش انيميشن کوشش و تلاش بيش از حدانيماتور براي نتيجه و دسترنج خود از شماره فريم ها بود¸يک دقيقه انيميشن لازم به اتودهاي گوناگون از شکل ها بين 720الي1800طرح بودبيشتر فريم ها در يک انيميشن ¸معمولي هستند و افزايش تغييرات از تهيه فريم مطيع مستقيم هدف کلي استبيشتر فريم هاي اصلي در انيميشن سنتي مربوط به حرکات کارکتر يا شخصيت است مي باشد(key frems)که مهمترين کليد هاي انيميشن سنتي محسوب مي شوند و موسوم به در انيميشن سنتي هر روز و هر روز به صد ها انيماتور نياز هست که در بخشي از آن فعاليت داشته باشند در روزهاي آينده درباره انيميشن رايانه اي با هم صحبت خواهيم کرد.در نوشته قبل راجع به رابطه صوت و تصوير، نحوه انطباق آنها، وابستگي بين انيميشن و موسيقي، اصوات غلو شده يا کنايه آميز، جلوه هاي صوتي و ... صحبت کرديم. در ادامه مبحث "صدا گذاري در انيميشن" توجه شما را به روشهاي مختلف صداگذاري جلب مي کنيم.
صدا گذاري در انيميشنصدا گذاري بر روي انيميشن مي تواند :
از قبل هماهنگ سازي شده باشد
در اين حالت موسيقي و جلوه هاي صوتي حرکان کليدي قبل از فيلمبرداري از تصاوير انجام ميشود و انيميشن بر اساس صدا فيلمبرداري ميشود. به اين ترتيب اصوات از قبل هماهنگ شده اند.
بيشتر صداها به اين شيوه تهيه ميشوند. هماهنگ سازي از قبل، بهترين روش براي رسيدن به انطباق دقيق بين تصوير و صدا است که اين مهم، يکي از سرگرم کننده ترين جنبه هاي انيميشن براي تماشاگران است. به علاوه اين روش به انيماتور کمک ميکند تا يکي از مشکلترين مسائل خود را حل کند، چگونه آهنگ حرکات را تنظيم کند يا به عبارت دقيقتر، چگونه فواصل دقيق هر حرکت را تعيين کند.
موضوع انيميشن از ديرباز مطرح بوده است. فکر ساخت انيميشن از زماني مطرح شد که در زمان هاي گذشته کساني که به ساخت فيلم هاي سينمايي و تلوزيوني مشغول بودند به فکر افتادند که چرا فقط از جهان پيرامون خود فيلم تهيه کنند؟ چرا جهان گسترده و بي نهايتِ، ذهن وتصورات خود را به نمايش نکشند؟ به همين علت آنان به اين فکر افتادند تا با در کنار هم گذاشتن نقاشي هاي متعدد، تصاوير متحرک بسازند که اين نحوهى ساخت فيلم را " انيميشن " ناميدند. به مرور زمان اين انيميشن ها از کوتاهي و خشک بودن حرکات ومحيط در آمد. شرکت هاي بزرگ و سرمايه داران بسياري در مورد انيميشن تلاش کردند و حاصل تلاش آنها بي نتيجه نبود زيرا سود زيادي عايدشان شد.
به مرور زمان انيميشن هاي 2 بعدي وارد کامپيوتر شد و بر زيبايي و جذابيت خود افزود، مثلا ً انيميشن هاي ساخته شده از کيفيت رنگ بالاتري نسبت به انيميشن هاي قبلي داشت و بسياري از قابليتهاي ديگري نيز داشت. بعد از آن انيميشن هاي کامپيوتري 3 بعدي (3Dوارد بازار شد(کلمه ي 3D مخفف عبارت 3dimension مي باشد که به معناي 3بعدي مي باشد). ولي کسي زياد به سراغ آنها نمي رفت زيرا يادگيري آنها سخت بود و کمتر کسي بود که براي انيميشن سرمايه گزاري مي کرد. البته کساني هم به سراغ آنها رفتند و انيميشن هاي کوتاهي ساختند، ولي کسي آن انيميشن ها را جدي نگرفت.
اما اين بي توجهي ها بعد از ساخت اولين انيميشن بلند و زيبا با نام" داستان اسباب بازيهاي 1 " (Toy Story 1) به پايان رسيد. بعد از ساخت اين انيميشن شرکت هاي بزرگ انيميشن سازي 2 بعدي همچون والت ديزني با آن مخالفت کردند، ولي ديدند که مخالفت آنها فايده اي ندارد و چون بسياري از مردم جذب انيميشن هاي 3 بعدي شده اند. به همين علت شرکت والت ديزني وديگر شرکت هاي مخالف کم کم به طرف انيميشن هاي 3 بعدي کامپيوتري کشيده شدند.
شرکت والت ديزني چون نمي خواست اين کار به يک باره انجام شود، دست به کاري ابتکاري زد و روشي نوين را پديد آورد که اين روش ساخت انيميشن بسيار موثر بوده وهست. اين روش اين گونه بود که اين شرکت به جاي اين که انيميشن هاي 3 بعدي بسازد، به گونه اي هنرمندانه انيميشن هاي 3بعدي را با انيميشن هاي 2 بعدي تلفيق مي کرد و محصولي زيبا را ارائه ميداد که بعدها شرکت هاي ديگر از اين کار الگو گرفتند.
بعد از مدتي شرکت والت ديزني انيميشن هاي زيباي 3 بعدي کامل را به بازار عرضه کرد و در حال حاضر يکي از شرکت هاي بزرگ انيميشن سازي 3بعدي در جهان به حساب مي آيد. در حال حاضر انيميشن هاي سه بعدي و انيميشن هاي تلفيقي طرفداران بسياري پيدا کره است که شايد شما هم يکي از طرفداران اين گونه انيميشن ها باشيد. انيميشن انيميشن پايگاهي روي اصل ديد انسان مي باشداگر شما يک رشته يا رديف از اشکال به هم پيوسته اي يک منظره را به صورت سريع روي ترتيب رديف خود نگاه کنيد آنها را متصل به هم و متحرک مي بينيد و به هر يک از اين اشکال در انيميشن يک فريم ميگويندروش انيميشن سنتي:ا?ر انيميشن سنتي ¸عمده مشکل و سختي در آفرينش انيميشن کوشش و تلاش بيش از حدانيماتور براي نتيجه و دسترنج خود از شماره فريم ها بود¸يک دقيقه انيميشن لازم به اتودهاي گوناگون از شکل ها بين 720الي1800طرح بودبيشتر فريم ها در يک انيميشن ¸معمولي هستند و افزايش تغييرات از تهيه فريم مطيع مستقيم هدف کلي استبيشتر فريم هاي اصلي در انيميشن سنتي مربوط به حرکات کارکتر يا شخصيت است مي باشد(key frems)که مهمترين کليد هاي انيميشن سنتي محسوب مي شوند و موسوم به در انيميشن سنتي هر روز و هر روز به صد ها انيماتور نياز هست که در بخشي از آن فعاليت داشته باشند در روزهاي آينده درباره انيميشن رايانه اي با هم صحبت خواهيم کرد.در نوشته قبل راجع به رابطه صوت و تصوير، نحوه انطباق آنها، وابستگي بين انيميشن و موسيقي، اصوات غلو شده يا کنايه آميز، جلوه هاي صوتي و ... صحبت کرديم. در ادامه مبحث "صدا گذاري در انيميشن" توجه شما را به روشهاي مختلف صداگذاري جلب مي کنيم.
صدا گذاري در انيميشنصدا گذاري بر روي انيميشن مي تواند :
از قبل هماهنگ سازي شده باشد
در اين حالت موسيقي و جلوه هاي صوتي حرکان کليدي قبل از فيلمبرداري از تصاوير انجام ميشود و انيميشن بر اساس صدا فيلمبرداري ميشود. به اين ترتيب اصوات از قبل هماهنگ شده اند.
بيشتر صداها به اين شيوه تهيه ميشوند. هماهنگ سازي از قبل، بهترين روش براي رسيدن به انطباق دقيق بين تصوير و صدا است که اين مهم، يکي از سرگرم کننده ترين جنبه هاي انيميشن براي تماشاگران است. به علاوه اين روش به انيماتور کمک ميکند تا يکي از مشکلترين مسائل خود را حل کند، چگونه آهنگ حرکات را تنظيم کند يا به عبارت دقيقتر، چگونه فواصل دقيق هر حرکت را تعيين کند.
0 دیدگاه